Kuzebai Gerd „Olen udmurt“
(Kirjastuskeskus 2009): artikkel „Udmurdi teater“ (1925)
Enne revolutsiooni võib
udmurdi teatriks pidada kõikvõimalikke loodususulisi toiminguid: müsteeriumide
etendamine, riitused, pidustused (põllutööde ja aastaaegadega seotud),
rahvamängud jms. Seega udmurdi teater põhineb juba vanadel traditsioonidel.
Pärast revolutsiooni (1917)
puhkes udmurdi teater õide. Tekkis linnateater, kuna haritlased püüdsid luua
iseseisvat rahvuslikku teatrit. 1917. aastal etendati Lev Tolstoi näidend „Temast
see kõik tuleb“ (lavastajaks A. Urasinova)- see oligi esimene samm euroopaliku
teatri poole. Alates 1918. aastast muutus teatrielu aktiivseks: kirjutati,
tõlgiti ja lavastati eri näidendeid. Selline aktiivsus pälvis tähelepanu nii
udmurtidelt kui venelastelt. Piirkonniti teatrialane aktiivsus muidugi erines,
mõned kohad tulid algusest peale aktiivselt kaasa (nt Glazov, Malenõž), teised
jäid maha ning saavutasid aktiivsuse 1919.-1920. aastaks (nt Sarapul,
Kaamatagune). Loodi nii ränd- kui paikseid püsitruppe. Jelabugas loodi
draamateater. Kiire teatri arengu põhjustas udmurdikeelse näitekirjanduse
rohkus. I. Mihhejev, Lebedev, Majorov jt kujutavad enamasti udmurdi inimesi ehk
siis kohalikke tüüpe. Tõlkenäidenditest lavastati enam näiteks L. Tolstoi ja A.
Ostrovski omi. Näitlejatest võiks nimetada näiteks A. Kirillovat, Marksistskit,
Novikovi, Majorovat.
http://www.sugrierror.com/error/
lavastus „Sugrierror.com“, http://www.sirp.ee/index.php?option=com_content&view=article&id=12871:anne-tuernpu-sahmerdab-sugrilastega-pohuteatris&catid=3:teater&Itemid=2&issue=3356
intervjuu Anne Türnpuga Sirbis,
http://www.temuki.ee/numbers/2011/10/article5326.pdf
Põhuteatrist Teater.Muusika.Kinos, http://pohuteater.no99.ee/#/programm/teater/kaks-teist-ja-ks---soome-ugri-mngud-66a
lavastuse tutvustus Põhuteatri kodulehel,
http://www.folkloorinoukogu.ee/Soome-ugri_lavastus_Tallinn_2011_p_569.htm
„Sugrierror.com-ist“ Fenno-Ugri projekti raames
Udmurdi kui rahvuse ja üldse
soome-ugri identiteedi seisukohalt on oluline Põhuteatris 26.-30. augustil
2011. aastal etendunud „Sugrierror.com“ (lavastajateks Anne Türnpu, Eva
Klemets, Mart Koldits), kus osalesid 12 näitlejat (handi, mansi, mari, udmurdi
(Mihhail Begišev) ja eesti (3) päritolu), ja mis oli Fenno-Ugria
algatatud rahvusvaheline soome-ugri pärismusteatri projekt. Iga etendus oli
improvisatsiooni tõttu eelmisest erinev, et tuua selgemalt esile soome-ugri
mõttelaadi ja traditsioone. Keskenduti väikerahvaste identiteedile (väikerahvus
vs Venemaa), juurtele ning erinevusele tänapäeva euroameerika maailmast. Näitlejad
oskavad veel oma keelt ja tunnevad oma traditsioonilist kultuuriruumi, kuid tekib
küsimus, kaua kultuurid üldse veel
säilivad ja kes neid säilitab? Lavastus otsib teatrit rituaalidest, mis on soome-ugri
rahvastel tänini säilinud. Teater.Muusika.Kinos rõhutab Madli Pesti, et
näitlejad oskavadki laval olla vaid „ise“ ja „päriselt“. Etendusest toob ta
välja udmurdi näitleja Mihhail Begiševi lõpumonoloogi, kus näitleja
räägib avameelselt, mida ta arvab oma elust Udmurdimaal ja Eesti-kogemustest.
Pesti lisab, et „error“ pealkirjas vihjab sellele, et tegelikkust on võimatu
esitada. Veel mainib Pesti lavastuse ja Anne Türnpu triksteri-teemalise
doktoritöö väga tihedat seost.
Anne Türnpu ütleb, et projekti
eesmärgiks oli anda justkui koolitust soome-ugri näitlejatele, et nad pärast
oskaksid ise teha lavastusi, mis vastavad nende ja nende rahva meelelaadile.
Kuna enamasti on Venemaal elavatel soome-ugri rahvastel ju teater tugevalt
vene-mõjuline, siis võiks „Sugrierror.com“ anda uusi võimalusi teatrile
lähenemiseks. Türnpu: „Seda ma tahtsingi näha, kuidas handid, eestlased, mansid
ja marid tunnetuslikult üksteisest erinevad. Kui neil on samad tööriistad käes,
siis nad teevad erisuguseid asju.“
Lavastuse tutvustus lavastuse kodulehel (http://www.sugrierror.com/error/?section=intro):
„Sugrierror.com on mäng soomeugri
teemadega, mis lavastab end ise. Ehitab end igal etendustel uuesti üles,
ühendab olemasolevaid osiseid iga päev vastavalt sellele, milline päev on, kes
saalis on, mida näitleja mõtleb või mida muud juhus nõuks võtab. See on
assotsiatsioonidemäng - eksperiment soomeugri mõttelaadi ja teatri
ühendamisega, kus ERROR on must notsu, jokker või trikster, ootamatu lahendus
või väljapääsmatu veateade.
Aga midagi hirmsat ei juhtu.
Vaatajat keegi ei ründa ja veega üle ei kalla. Keegi ei sunni teda teistmoodi
elama hakkama ega pane teda silmitsi seisma maailma aktuaalsete häirete või
katastroofidega. Mäng käib imaginaarsete panuste peale: identiteet ja juured.
Ja mängur küsib: kui sa ärkad ühel hommikul üles ja avastad, et sa oled võõras,
siis mida sa teed ja kuhu sa lähed? Kui sind ootamatult - parkimisplatsil või
poejärjekorras, poolunes või tööpostil - tabab arusaam, et sa äkki ei olegi osa
tänapäeva euroameerika maailmast, vaid oled teistsugune, siis kes see on, see teine?
Ning täringud võimalike vastustega
viskab välja juhus, seades nõelapisted vastavalt ajahetkele ja subjektiivsele
seosterägastikule kordumatuks mustriks, olgu see kodukanditikand rahvarõivail
või unenäoloogika alateadvuses.“
Anne Türnpu udmurt Mihhailist:
(http://www.sirp.ee/index.php?option=com_content&view=article&id=12871:anne-tuernpu-sahmerdab-sugrilastega-pohuteatris&catid=3:teater&Itemid=2&issue=3356
)
„Näiteks udmurt Miša (Mihhail
Begišev – toim), kes oli Udmurdi vene teatris näitleja, otsis meid ise üles.
Hea ja ilus poiss, tal oli seal peaosi ja au ja kuulsust, aga ühel hetkel ta
mõistis, et ei taha seda enam teha. Talle küll öeldi, et kuhu sa lähed, sul on
siin suured osad ja oma publik, anname sulle veel suuri rolle. Aga ta läks ära,
nüüd püüab teha lastega teistsugust, ausamat ja ilusamat teatrit.“
No comments:
Post a Comment