"Eesti
Kunstiakadeemia soome-ugri uurimisreisid läbi aastate" ülevaade.
allikas: http://www.suri.ee/hs/pollu.html
Eesti
Kunstiakadeemias korraldati üliõpilastele alates 1978. aastast suviseid
õppepraktikaid ekspeditsioonidena Vene Föderatsioonis elavate soome-ugri
rahvaste juurde. Kokku toimus 20. uurimisreisi. Eesmärgiks oli joonistada ja
mõõdistada soome-ugri rahvaste traditsioonilisi rahvarõivaid, tarbeesemeid ja
ehitisi kohapeal, loomulikus etnilises keskkonnas.
Moodustati enamasti
15-st erineva eriala üliõpilasest koosnev töörühm. Enne teele asumist anti
neile konsultatsioone paikkonna ajaloost, kultuurist ja loodusest. Matkapäevade
kohta tehti ühisesse päevikusse kahe-kolme leheküljelisi sissekandeid.
Ekspeditsioonidelt toodi igal aastal umbes 300 joonistust ja 450 diapositiivi
või fotot, viimastel aastatel ka videosalvestusi. Väga tähtsaks peeti, et õpilased
loeksid raamatukogudes antud teema kohast teaduslikku kirjandust ja kirjutavad
lühiuurimuse.
Ekspeditsioonid
toimusid järgmistesse paikadesse:
1978. a. Murmanski
oblasti Lovozero rajoon – seal jäädvustati paberile koolasaamide ning eelmisel
sajandil sinna elama tulnud komide ja neenetsite rahvarõivaid, tarbeesemeid,
ehitisi jms. Külastati koolasaamide püha Seidjärve, mille ühele saarele olevat
maetud selle piirkonna saamide viimane šamaan. Tagasiteel, Karjalas, Belomorski
linna lähedal kopeeriti umbes 4500 aasta vanuseid Uus- ja Vana-Zalavruga ehk
Valge mere kaljujooniseid.
1979.a. Lääne-Siberi
Jamali Neenetsi Autonoomne Ringkond - uuriti Šurõškarõ rajoonis elavate põhjahantide
rahvarõivaid, jahi- ja kalapüügivahendeid, ehitisi, ornamente jm.
Erilist tähelepanu pöörati hantide hulgas veel säilinud vanadele uskumustele
ning nendega seotud kombetalitustele ja kultusehitistele (hauapealsed
rajatised, hukkunute hingenukud, nende hoidmiseks ehitatud sammasaidad ning üks
ohvrihiis). Toodi kaasa
kasetohutükkidest kokkuõmmeldud püstkoja kate (säilitamiseks üle antud Eesti
Rahva Muuseumile). Valmis õppeotstarbeline Lääne-Siberi õistaimede herbaarium.
1980.a. Udmurdi
Vabariigi lõunaosa Bobja-Utša küla - seal olid tähelepanu keskmes vanad
kanepised rõivad, põllutööriistad ja hooned. Haruldaseks osutus meile juhatatud
telkimispaik – põlispuude ja veel praegugi puhtaveelise allikaga endine
ohvrihiis. Huvitavateks osutusid ka veel praegugi tegutsevad metsamesilad oma
niinekoorest katustega ehitiste ja tänapäevaste mesilastarudega. Põhja-Udmurdi Põšketi külas avanes haruldane võimalus suhelda väikesearvulise
bessermani hõimuga (islamiusulised udmurdid), kellelt joonistati mitmeid
põlvkondi tagasi valmistatud rõivaid ja hinnalisi ehteid. Palju
rahvakunstiesemeid olid erinevad muuseumid juba ära viinud või ostnud, paar
küla tuli pere-perelt läbi käia: vaevatasuks hinnalised joonistused ja
haruldased fotod.
1981.a. Polaar-Uuralite
piirkond - joonistati ainult Obil sõitmiseks kohandatud mitut tüüpi paate,
kalapüügiriistu, rahvarõivaid, kultusesemeid ja -ehitisi. Tagasiteel tutvuti
Salehardi ja Vorkuta koduloomuuseumidega. Ootamatult rikkalikeks osutusid
viimases säilitatavad euroopa tundraneenetsite materiaalset kultuuri hõlmavad
kogud.
1982.a. Eesti,
Hiiumaa, Kõpu poolsaare rannakülad - huvikeskmes olid endisaegsed kalapüügi-,
põllutöö-, loomapidamise ja metsatöö vahendid. Avastati mõned veel päris
lagunemata rehielamud, suitsusaunad, sepipajad ja tõrvaahjud. Lisaks pildistati
ümber vanu kohalikku kultuuriloolist tähtsust omavaid fotosid (laulukooride,
kodumajanduskursuste, külakoolide ja Kõpu poolsaarel ehitatud purjelaevade
pildid) ning koguti ainest esimeste külafotograafide kohta.
1983.a. Lääne-Siberi
Handi-Mansi autonoomne ringkond - Uuriti Berjozovo rajooni Sosva ja Lombovozhi
külas elavate manside rahvakultuuri. Lombovozhis, kus
peaaegu ainult mansidega asustatud külas rääkisid emakeelt ainult vanakesed,
keskealised mõistsid paremini vene keelt, lapsed aga rääkisid ainult vene
keeles. Noored kuulasid õhtustel kogunemistel ainult läänelikku muusikat. Ajad ja inimesed on muutunud. Kuid rahvateaduslikust seisukohast oli
see küla ülihuvitav. Erilist tähelepanu pälvisid manside vanad uskumused ning
kombetalitused ja nendega seotud esemed, nagu elutoa nurgas eraldi
kardinakesega varjatud riiulil hoitavad esivanemate hingenukud, kalmistu
maapealseid matuseid varjavad hauapealsed ehitised ja küla taga metsas asuvad
kultusekohad. Ka seekord valmis õppeotstarbeline herbaarium.
1984.a. Karjala
Vabariik (seoses „Kalevala"-eepose ilmumise 150. aastapäeva ürituste
ettevalmistamisega)- pikem tööpeatus oli Kalevala (Uhtua) külas, kus joonistati
ja mõõdistati mitmesugust, juba kasutuselt kadunud tarbevara. Seda oli säilinud
armetult vähe, sest viimase sõja ajal, rinde lähenedes, evakueeriti ajutiselt
suurem osa siinsetest elanikest Arhangelski oblastisse. Vara jäi laokile ja
tassiti laiali või läks kütteks. Meeldejäävad olid oma ürgse lihtsusega vanad
suitsusaunad. Huvitav oli ka Kalevalas hiljuti avatud runolauljate muuseum.
Edasine uurimistöö toimus Belomorski lähedal, kus jätkati 1978. aastal
alustatud Valge mere kaljujooniste kopeerimist. Hiljem siirduti Petrozavodski
(Petroskoi) kaudu Äänisjärve idakalda graniidipaljandikesse taotud
kaljujoonistega tutvuma. Kopeeriti nende ilmekamaid kompositsioone.
1985.a. Kuibõševi
oblast ja Tatari Vabariik - Peatuspaikadeks olid koolimajad. Kuigi külad on
sealkandis üheilmelised ja rahvakunstiesemeid võrdlemisi vähe säilinud
(„metsikute" kogujate poolt ära viidud), õnnestus siiski joonistamiseks
leida võrdlemisi vanu rõivaid, ehteid, õlgkatustega lehtpuupalkidest elamuid
jm. Nagu kõigil volga rahvastel, peetakse ka siin, peaaegu stepialal, igas
peres mesilasi.
1986.a. Ukraina,
Taga-Karpaatia oblast – uuriti seal elavate ungarlaste rahvakunsti. Pikemaks
peatuspaigaks oli valdavalt ungarlastega asustatud Muzhievo (Muzsály) küla. Kui
mõningaid esemeid külaelanikel enam polnud, nagu mitut tüüpi nahast
karjasepasunad, keraamilised veekannud ja mitmevärvilise lillornamendiga
veinipudelid, siis sai neid joonistada rikkalike kogudega külamuuseumides. Huviobjektiks kujunes nende veel praegugi elujõuline
naivistlik rahvamaal ning külapottseppade poolt valmistatavad kirevalt
kaunistatud toidunõud ja pisiplastika. Rahvakunstimeistrite vanemaid
töid leidub kirikute lae- ja koorirõdude maalitud puutahvlite ja kalmistute
skulptuuride näol. Need kõik on kunagised talupoeglikke nõudmisi rahuldanud
kunstilise loometöö saadused.
1987.a. Karjala,
Äänisjärve idakallas - Jätkati kolm aastat varem alustatut sealsete
kaljujooniste kopeerimist. Seekord õnnestus osal uurimisrühma liikmeist käia ka
samas asuvatel väikestel Guri saartel. Neist ühe graniidipaljandil leidub
arvatavasti kalevalalikku maailmamunateemalist loomismüüti kajastav
joonisterühm (veelind ja muna). Jõuti teha ka korduskoopiaid Bessi ja Peri
neeme väljapaistvamatest joonistekogumitest. Üheks peatuspaigaks oli ka Kandalakša.
Seal uuriti linna lähedal asuvat suuremõõtmelist kivilabürinti. Välitööd
lõppesid Murmanskis, kus joonistati ja pildistati sealses koduloomuuseumis
leiduvaid koolasaamide rahvakunsti paremaid näidiseid.
1988.a.
Hiiumaa looderannik - Seekord töötati kunagi rannarootslastest asustatud Reigi
ümbruse ja Tahkuna poolsaare külades. Põhiliseks eesmärgiks oli taluehitiste joonistamine
ja pildistamine. Malvaste külas tutvuti üksikasjalikumalt peaaegu puutumatult
säilinud ja hoitud Mihkli talu-muuseumi hoonerühmaga. Koguti ka kohanimesid
ning uuriti Reigi rannas Kootsaare poolsaarel asuvat kivilabürinti.
1989.a. Lätimaa,
Talsi maakonna rannakülad – Võeti osa samal ajal toimunud Liivi Rahvamaja
taasavamisest Kuolkas, kus elab veel põlisliivlasi. Samas pandi välja liivi
külades valminud joonistuste näitus, mis äratas suurt huvi ning leidis rohket
külastamist külaelanike poolt.
1990.a. Leningradi
oblast, Podporozhje rajoon – peatuti seal elavate vepslaste juures. Tegelikult
on vepslaste asustusala suurem, laiudes Äänisjärve ja Valge mere vahelisel
alal. Lisaks etnograafilise materjali paberile jäädvustamisele, tutvuti
omapäraste vene õigeusu pühadetalitustega, aga ka vepslaste vanade
pulmakommetega.
1991.a. Leningradi
oblasti Kingissepa rajooni lääneosa - põlisrahvaste, vadjalaste ja isurite maa.
Joonistati vanemate puitehitiste välis- ja sisevaateid, külade asendiplaane,
kodust tarbevara, rõivaid jm. Pildistati varemeis kirikuid ja samas asuvatel
mahajäetud kalmistutel enne Põhjasõja-eelseid rootslaste hauaehitisi.
1992.a. seoses
majanduslike raskustega Eestis ja segadustega Venemaal, kuid kindla sooviga
mitte katkestada uurimisreiside järjepidavust, otsustati minna jällegi
Hiiumaale. Töötati saare kahes osas: läänerannikul ja idaosas - niiviisi
tulid selgemini ilmsiks väikese Hiiumaa kihelkondlikud iseärasused: ühelt poolt
saare läänerannik, oma juba 19. sajandil päriseks ostetud põlistaludega ja
teiselt poolt idaosa, kus on veel praegugi tuntav peamiselt 1920-ndatel
aastatel mõisamaade tükeldamisest tekkinud asustuse eripära. Eelöeldust tulenev
peegeldub ka tarbevara koostises ja isegi inimeste meelelaadis.
1993.a. oli
uurimisreisi rahastamisega veelgi suuremad raskused. Otsustati ekspeditsioonide
traditsiooni siiski jätkata ja veelkord minna lähedasele ja omapärasele Hiiumaale,
selle kõnesolevate ekspeditsioonide poolt veel läbikäimata paikadesse.
1994.a.
ekspeditsioonide majanduslik olukord paranes. Asendamatuks abiks kujunes Avatud
Eesti Fondi rahaline toetus. Siirduti jälle Venemaale, koolasaamide juurde. Alguses
tutvuti Kandalakša kivilabürindiga. Mahajäetud saami-komi külas Tšalmnõ-Varris
joonistati ja pildistati mõnd veel püstiseisvat vana ehitist, omapärast
kalmistut ja iidseid kaljujooniseid. Uurimisreisi lõpetuseks jättis osavõtnuile
suure elamuse jalgsimatk üle tundrute koolasaamide püha Seidjärve juurde.
1995.a. Mari
Vabariik (Mari El) - eesmärgiks maride kahe etnilise rühma (tegelikult rahva),
mäemaride ja niidumaride, materiaalse kultuuri ja vaimse pärandiga seotud
esemete ja kultusehitiste jäädvustamine paberile. Ekspeditsioonilt toodi kaasa
hulgaliselt joonistusi, mustvalgeid ja värvifotosid, diapositiive, videolinte.
1996.a.
suvel jätkati juba 1981. a. alustatud tööd Jamali neenetsite rahvakultuuri
uurimisel. Seekord siirduti Salehardist veelgi kaugemale põhjapoole, Obi jõe
suudmeala Jar-Sale rajooni. Sealkandis on veel suures aus elada vähemalt suvel
külade kaupa või perekonniti püstkodades: mehed püüavad ja müütavad Obil
kokkuostulaevadele kala, naised tegelevad koduse majapidamise ja laste
kasvatamisega. Uurimisreisilt toodi kaasa rikkalik paberile, filmi- ja
videolindile jäädvustatud kujutav aines Jamali neenetsite tarbevarast, lisaks
veel materjali nende uskumustega seotud hingenukkudest, hauaehitistest ja
kultuskohtadest. .
1997.a. on
kavas minna Uurali lähistel elavate permikomide juurde.
Ekspeditsioone
alustades püstitatud eesmärk – käia kõigi soome-ugri rahvaste juures – sai
teoks. välitööde toimumispaikades korraldatud näitused äratasid kohalike
elanike hulgas suurt tähelepanu ja leidnud elavat külastamist. Kaasa toodud
materjalidest on väljaspool Kunstiakadeemiat korraldatud mitmeid näitusi.
Erilist tähelepanu väärib näitus VI rahvusvahelisel fenno-ugristide kongressil
Komi Vabariigi pealinnas Sõktõvkaris 1985. aastal, kus oli väljas 306
joonistust, 153 fotot, 5 Karjala kaljujooniste koopiat ja 14 ekspeditsioonide
materjalide alusel valminud loomingulist tööd. Kõnesolevate ekspeditsioonide
kohta on ilmunud mitmeid kirjutisi Eesti, Soome ja Venemaa ajakirjanduses.
Kõik
ekspeditsioonidelt kaasa toodud materjalid on üle antud Eesti teadusasutustele,
teisisõnu teaduslikku ringlusse ning muudetud kättesaadavaks kõigile asjast
huvitatud kodu- ning välismaistele uurijatele ja kunstnikele. Suuremat osa
ekspeditsioonimaterjal säilitatakse Eesti Rahva Muuseumis Tartus, Karjala
kaljujooniste koopiad asuvad Eesti Kunstimuuseumis ja osa Hiiumaa
uurimisreiside materjale Vabaõhumuuseumis Rocca al Mares Tallinnas.
No comments:
Post a Comment