Udmurdi kultuuri kursuse usundi ja folkloori loenguks
Udmurdi muinasjutud
„Kõuts ja rebane“ (üles kirjutatud
1936. aastal, Balezino rajoonist) ehk miks metsloomad kassi kardavad: rebane
läheb kassile nimega Kõuts Kassiste mehele ning kutsub karu ja hundi vaatama.
Ta käsib tuua kingitusi, sest kass on kuri. Kassile tuuakse härg ja oinas ning
ta kargab neile kallale ja sööb neid isukalt. Karu ja hunt kardavad ning on
hämmeldunud, kui palju üks väike loomake sööb. Lõpuks kargab veel kass hundile
kallale ning karugi arvab, et on ohus. Ent rebane tunneb oma vapra mehe üle
vaid rõõmu.
„Alangasar“ (Baškiiriast,
nende kangelasest; alangasaar- tekkis
pärast permi rahvaste jagunemist (rändarahvaste alaanide ja hasaaride hõimud);
kui nende rahvas laiali aeti, siis jäi nende nimi alles, kuigi sai negatiivse
varjundi, sestap on Alangasaar ka muinasjuttudes negatiivne tegelane, justkui
eesti vanapagan; rumala kuradi/vanapagana muinasjutt): lugu hiilgasest
Alangasarist ja mehest, kes ta üle kavaldab. Alangasar tahab meest ära tappa ja
süüa, sest mees jätab talle liiga ettevõtliku mulje. Alangasar hakkab
korraldama „õnnetusi“, kuid tänu kavalusele pääseb mees neist terve nahaga.
Lõpuks on Alangasar väga hirmunud, kui mees ütleb nalja pärast oma naisele, et
nad saavad ju Alangasari peast suppi keeta.
„Võluviisud“ (hilisem;
kohalik vaste imemuinasjutule) ehk lugu võluesemest ja selle oskuslikust
kasutamisest: kõik imestavad, kuidas üks vanamees suudab olla lühikese aja
jooksul eri kohtades. Vanamehel on saladus: tema võluviisud, mida ta on terve
elu pununud, viivad ta kiiresti sinna, kuhu vaja ega väsita teda ega kulu. Kui
vanamees seda mainib, varastab üks mees tema viisud ära, kuid ei oska nendega
toime tulla, ta annab need edasi. Viisud vahetavad veel mitu korda omanikku
kuni lõpuks saab need karjapoiss, kes on võluviiskudest kuulnud, õpib neid
kasutama ja kasutab viiskusid vaid siis, kui vaja.
„Aknaraami-Iivan“ (rumala
kuradi/vanapagana muinasjutt nagu ka „Alangasar“) ehk lugu sellest, kuidas
kuradid minema hirmutati: mees jätab oma majapidamise kolmele pojale. Vanemad
vennad kasutavad ära Iivani rumalust ja jätavad talle vaid aknaraamid ja
piidad. Iivan võtab need kaasa ja asub teele. Ta näeb kuradeid, ronib puu otsa,
kuradid jäävad puu alla peatuma (hakkavad sööma, loevad kulda üle). Lõpuks
kukuvad aknaraamid maha, kuradid ehmatavad ja jooksevad minema. Kuid üks jälgib
Iivani supisöömist, Iivan ütleb talle, et maitse tundmiseks tuleb keel pikalt
suust välja ajada, kurat toimib õpetuse järgi, Iivan lõikab talt keele ja see
hirmutab lõplikult kõik kuradid ära. Nii sai rumal Iivan rikkaks (kuradite kuld
jäi talle) ja ajas kuradid igaveseks ära.
„Kõuts ja rebane“ on Valentin Kelmakovi
„Udmurdi keelenäidetes“ (1981) ilmunud ja teised esimeses udmurdi muinasjuttude
venekeelses kommenteeritud väljaandes „Udmurtskie narodnõje skazki“ (1948).
„Sugulaste
muinasjutud: valimik soome-ugri rahvaste jutte“ (Tallinn 2002; koostanud ja
tõlkinud Pille Kippar)
Taevajumal ja maahaldjas
Inmar
tähendusega „taevas“ esineb tihti udmurdi palvetekstides. Y. Wichmann arvab, et
vanasti pöördusid udmurdid lihtsalt taeva poole ning hiljem sai sellest
naaberrahvaste ainujumalate mõjul isikustatud taevajumal. Inmariga põimuvad mitmed loodusnähtuste ja –objektidega seotud
mütoloogilised tegelased. Inmarikultus
on mõjutatud türgi-tatari ja turgi rahvaste taevakultusest. Taevajumala
tegevused on loodusnähtused (äike, vihm, päike, välk), kuigi udmurdi
mütoloogias on ka eraldi äikese-ema ja päikese-ema. Udmurdi usundi puhul on inmari kõrval võrdväärsena maa-ema.
Udmurdi taevajumalat mõjutasid kindlasti ka rändkarjakasvatajad, islam ja
ristiusk, mis lisasid taevajumalale omadusi, millest said hiljem omaette
jumalused (nt maahaldja mu-kilcini
puhul). Tänapäeval tähendab inmar nii
paganlikku taevajumalat, jumalat üldse, Jehoovat, Jumalat-isa.
Milline on maahaldja ja maa-ema
vahekord? Ühest inmari epiteedist (kildis)
iseseisvus (kildisin) ja hakkas sümboliseerima
viljasaagi ja maaga seotut. Hiljem ta jagunes maahaldjaks ja viljahaldjaks, kes
omandasid veidi maa-ema jooni (maa-alune asupaik, must ohvriloom, ohverdamine
maase kaevatud auku). On ka eri andmeid,
kas maahaldjas elab ka vahepeal ka taevas või ainult maa peal. Kildisini kohta lood: kõndis kunagi maa
peal, aga siis vihastas inimeste peale ja läks taevasse või kadus lihtsalt ära.
Maahaldjale ja taevajumalale toodi
ohvreid eraldi. Taevajumalale ohverdati heledaid, maahaldjale tumedaid loomi.
Nende poole pöörduti eelkõige põllumajandusega seotud palvustel. Palve algas
nii sugukonna palvekojas kui ka ohvrihiies sageli nende nimetamisega. Ristiusu
mõjul hakkas kildisin samastuma
Lunastajaga.
Aado
Lintrop „Udmurdi usund“ (Tartu 2003)
No comments:
Post a Comment