Udmurdi
kultuuri kursuse materiaalse kultuuri loenguks
Kaljo
Põllu „Eesti Kunstiakadeemia soome-ugri uurimisreisid läbi aastate“ http://suri.ee/hs/pollu.html
Alates 1978. aastast on Paul Ariste
õhtusel Eesti Kunstiakadeemia tudengitel olnud tavaks minna õppepraktika
raames suvel kolmeks nädalaks Venemaal elavate soome-ugri rahvaste juurde
(lisaks on käidud ka Hiiumaal ja Ukrainas). Kuni 1996. aastani on toimunud 19
uurimisreisi, mille eesmärkideks on joonistada, pildistada ja filmida soome-ugri
rahvaste traditsioonilisi rahvarõivaid, tarbeesemeid ja ehitisi nende
loomulikus etnilises keskkonnas. Otseselt ainelist materjali ei koguta (ei
küsita, ei osteta), kuid seda saadakse enamasti kingituseks ja hoiustatakse Eesti
Rahva Muuseumis.
1980. aasta suvel käidi nii Lõuna-
(Bobja-Uta küla) kui ka Põhja-Udmurdimaal (Põketi küla). Lõuna pool oli tähelepanu
koondunud vanadele kanepistele riietele, põllutööriistadele ja
hoonetele, endisele ohvrihiiele. (Lisaks olid tähelepanuväärsed mesilased
nii metsas kui tänapäevastes tarudes.) Põhjas suheldi bessermanidega
(islamiusulised udmurdid) ja joonistati nende rõivad ja ehted üles. Paljud
rahvakunstiesemed olid aga juba eri muuseumidesse ära viidud.
„Eesti
Rahva Muuseumi aastaraamat XLVI“(Tartu 2002) Svetlana Karmi kirjutis „Eesti
Rahva Muuseumi udmurdi kogud“
Eesti Rahva Muuseumi udmurdi
kogudes, kuhu on kogutud materjali alates 20. sajandi alguskümnenditest
kuni tänapäevani, on etnograafilisi esemeid, fotosid, joonistusi, filmi-ja
videomaterjale, etnograafilisi teatmematerjale ja välitöö päevikuid. Need
peaksid andma pildi udmurdi 19. sajandi lõpu ja 20. sajandi alguse
talupojaolmest. Kuidas on kogu kujunenud? Esimesed esemed 1923. aastast
Õpetatud Eesti Seltsi poolt, enne 1960-ndaid lisandusid veel mõned juhuslikud
esemed, 1969. aastal lisandus 21 eset. Süstemaatiline kogumine algas
1970-ndatest. Kalju Konsin (tollase Riikliku Etnograafiamuuseumi
vanemteadur) käis Udmurdimaal 1971. ja 1973. aastal. 1977. aastast kuni 1993.
aastani 20 ühisekspeditsiooni koostöös Udmurdi Vabariigi Rahvusmuuseumi
etnograafiaosakonnaga. Nendel osales nii Eesti kui Udmurdi muuseumite
töötajaid ja üliõpilasi. 14 ekspeditsiooni eestvedajaks oli Eesti Rahva
Muuseumi direktor Aleksei Peterson. Udmurdi poolelt oli juhiks Udmurdi
Vabariikliku Koduloomuuseumi etnograafiaosakonna juhataja Serafima Lebedeva. Muuseumid
tegid koostööd ja nii täienesid mõlema riigi muuseumid. Eesti udmurdi kogud
jäävad alla vaid udmurdi rahvamuuseumi kogudele- seega on väga rikkalikud ja
esinduslikud.
ERM-i udmurdi kogudest ja
ekspeditsioonidest on palju kirjutatud nii artikleid ja mälestusi kui
omaette käsitlusi ja uurimistöid (nt Kalju Konsin, Heno Sarv, Vladimir
Vladõkin, Aado Lintrop, Aleksein Peterson, Serafima Lebedeva, Lembit Lepp). On
tehtud ka palju näituseid nt kunstist, käsitööst, rahvarõivastest.
Esemetekogu puhul on
oluline, et lisaks praktilisusele on neil ka sümboolne tähendus,
mis hõlmab nimetust, välist vormi, rituaalset kasutust. Udmurdi esemete
süstemaatiline kogumine jääb aega, mil ERM-is hakati tähelepanu pöörama
igapäevase olustikuga seotud esemete säilitamisele. ERM-i udmurdi kogudes on
üle 1600 eseme. Kõige enam on rahvariideid (just naiste omi), nende
hulgas ka kanganäiteid, särgiääriseid, kätisetikandeid jms, kuid ka
sisustustekstiile (laudlinad, linikud, voodipesu, kardinad, põrandatekid jms).
Udmurdi rahvariiete kujunemist mõjutasid soome-permi traditsioonid ja baškiiride, venelaste, tatarlaste
rahvarõivad. Kaks suurt rahvariiderühma, mis oma korda jagunevad lõike
detailide, ornamendi, kaunistuse põhjal eraldi allrühmadeks: põhja
(alam-tšeptša ja ülem-tšeptša) ja lõuna (lõunaudmurtia, kalmezi,
Kaama-tagused, Vjatka-tagused ja bavlõ). Põhjas punased kirjad ja tikand
valgel taustal, lõunas riided värvi ja ornamendi poolest rikkalikumad ja
mitmekesisemad. Eraldi on täheldatav üleminekuvorm
šarkano-jakšurbodja ja täiesti eraldi seisvad bessermani
rahvariided. Ka rõivakomplekti siseselt erinevusi külati (nt särgi volangide
laius, arv; põlle pikkus särgi suhtes). Kuid erinevused olid pigem
naisterõivastes, meesterõivad omavahel oluliselt ei erinenud. Rahvarõivas
kannab infot rõiva kandja kohta: vanus, sooline kuuluvus, sotsiaalne
staatus (naistel eriti just peakatetes; meeste puhul perekondlik seis riietuses
ei kajastunud). Kõik eluetapid (laps, noor, abielus jne) kajastusid riietes. Lisaks
kajastusid rõivastes aastaajad ja situatsioon (töö, olme, püha). Kontrastsed
värvid ja tikandid vihjavad kaitsev-maagilisele tähendusele.
Udmurdi naise rahvarõivakomplekt
koosneb tuunikalaadsest särgist, millele on tikitud kas otse või eemaldatav
rinnalapp (esimest korda kanti pulmas). Põhjas on suveks mõeldud eest lahtikäiv
lühikeste varrukatega lõuendist rüü, lõunas kaftan või pikk varrukateta jakk.
Soojadeks riieteks on puuvillane kuub, lõuendist kaftan, kasukas. Lisaks
põlled, peakatted, vööd, sukad, sokid, kindad. Ehted (metallist,
helmestest, müntidest, teokarpidest jne) olid olulised pidulikus rõivastuses, lisaks
kaitsev-maagiline omadus.
Tänini kannavad vanad naised
lõunapoolsetes külades traditsioonilise lõikega (kuid vabrikuriidest tehtud)
rõivaid. Vanaaegseid rõivaid kannavad esinemistel folkloorigrupid. Vanu ehteid
hoitakse praegu kui reliikviaid.
Meeste rahvarõivad koosnesid
linasest särgist, linastest pükstest, rihmast või vööst (kootud või punutud),
kaftanisarnasest ülerõivast, kasukast, peakattest.
Lastega seotud esemeid on vähe:
riided kulusid paljulapselistes peredes kiiresti ja lasterõivastega olid seotud
erilised uskumused, mistõttu neid kergekäeliselt võõrastele ei antud.
Jalanõudeks udmurtidel
viisud (ainsana ERM-i kogus), nahksaapad, vildid.
ERM-i kogus on esindatud kõik
udmurdi lokaalsed grupid, kõige rohkem on rahvariideid lõunast. Kuid kahjuks
pole märgitud, mis sündmuse või eluetapiga on rõivad seotud ja see võib
tekitada segadust. ERM-i kogus leidub ka haruldusi (nt pikkade võltsvarrukatega
rüü).
Veel on ERM-i kogus mööblit (voodi,
peatsilauad, laud, tool, pink, kirstud, nõuderiiulid, pilak (peerupiht),
kangasteljed, vokid), punutisi, tööriistu ning nõusid, mis annavad ettekujutuse
meeste käsitööst. Pillidest on olemas suur
ja väike kannel, viiul.
Fotokogus on ligikaudu 4200
ühikut, mis peegeldavad just 20. sajandi alguse ja 1970-1990-ndate udmurdi
kultuuri. Põhiline osa on ekspeditsioonididelt saadud materjal, mille temaatika
on lai.
Etnograafiliste joonistuste
(tehtud ekspeditsioonidel) kogus
(579 lehte) on kõige rohkem kujutatud ehitisi. Lisaks veel nt tööriistu, olmet,
rahvarõivaid, käsitööd, palvekohti.
Filmi-ja videoarhiivis
(alates 1980-ndatest) A. Petersoni ja S. Lebedeva filmid. Jäädvustatud nii
religioosset kui ilmalikku kombestikku-olustikku.
Käsikirjakogus on
välitöödepäevikuid (15, autoriteks Kalju Konsin, Aleksei Peterson, Piret
Koldits, Jana Reidla, Tiina Tael) ja etnograafilisi kirjutisi (nt Kalju Konsin,
Kaido Kama).
No comments:
Post a Comment