allikas: "Udmurdi usund" A. Lintrop
Udmurtide kodumaal Kaama ja Vjatka jõgede äärsetes metsades
ja metsasteppides on aegade jooksul kohtunud paiksete hõimude ja
rändkarjakasvatajate maailm, soome-ugri, indo-iraani ja türgi-tatari hõimude
maailm, muhameedlaste, kristlaste ja paganate maailm.
Praeguste permi rahvaste (komide ja udmurtide) esivanemad
olid Ananjino kultuuri hõimud (VIII-IV saj. eKr.). Nad elatusid küttimisest ja
kalapüügist, loomakasvatusest ja alepõllundusest. Varast Ananjino kultuuri
iseloomustavad mitmesugusud loomi kujutavad ehted ja esemed – loomornamentika.
Sellesse ajajärku jääb ka esimeste neemiklinnuse tüüpi kindlustatud asulate
tekkimine Volga kesk- ja Kaama alamjooksule. Nendes asulates elas umbes 50-60
ühte sugukonda kuuluvat inimest. Elamuteks olid pikad muldpõrandaga palkmajad.
Ananjino-aegsed matusepaigad paiknevad jõgede kallastel, kuhu surnud maeti
selili, jalgadega jõe poole. Palju esines paarishaudu ning sageli ehitati haua
peale puust hauamaja. Enamikust haudadest on leitud relvi, tööriistu, ehteid ja
harvem ka nõusid ja loomaluid. Esimese aastatuhande keskel eKr. Hakkasid suhted
Ananjino kultuuri kandjate ja rändkarjakasvatajate vahel jahenema. Edaspidi
tuli alatasa kokku puutuda erinevate rahvastega ja hõimude, millega kaasnes
sage kultuuride vahetumine.
Esimesed teated udmurtidest kirjasõnas on leitud Abu Hamid
Al-Garnati märkmetest, kus ta nimetab kohalikke piirkondi Visuks ja Aruks.
Teadlaste sõnul on sõna Aru tulnud
udmurtide etnonüümist ar. Nii
nimetasid udmurte just bulgarid. Kuigi osa udmurdi jõime jäi väljapoole
Volga-Bulgaaria piire, oli bulgaaride mõju neile tugev ning udmurdi keeles on
selle tulemusena ka palju bulgarisme.
1438. aastal rajati Kaasani khaaniriik, mille koosseisu jäid
ka lõunapoolsed udmurdi hõimud. On oletatud, et üheks Kaasani khaaniriigi oskas
oli Ari (Arski) osastisvürstiriik, kus valitsesid udmurdi vürstid. Kaasani
khaaniriigi ajal jätkus islami mõju udmurdi usundile. Udmurdi keelde tuli suur
hulk tatari sõnu.
Põhjaudmurdi hõimud aga sattusid üsna varakult Venemaa ja
ristiusu mõjusfääri. 1740 algas sihipärane ristiusustamine. Ristiusku
pöördunutele tehti mitmeid soodustusi. Selle tarbeks hakati rajama ka uusi
koole. Kuid siiski ei tunnistanud udmurdid võõrkeelset ja –meelset usku niisama
lihtsalt omaks. Hingelt jäid nad aga paganlikeks. Tegelikkuses aga tõi kristlus
siiski teatavaid muudatusi ja udmurdi enda usundisse. Tavad tehti omasemaks
ning nii segunesid need kaks usku.
1892. aastal olid udmurdid Venemaa tähelepanu keskpunktis,
kui Vuž Multani küla lähedalt leiti peata, kopsude ja südameta mehelaip.
Kahtlus langes lähima küla ohvripappidele, kuna varemgi oli levinud jutte
votjakite poolt ohverdatud inimestest. Kohtuprotsessid kestsid 1896. Aastani.
Avalikkust ei jahmatanud niivõrd inimohverdamise kahtlus, kuivõrd tõsiasi, et
vaatamata aktiivsele venestamispoliitikale, on udmurdid alal hoidnud
esivanemate usu ja kombed. Avaldati sadu artikleid ja mitmeid raamatuid. On aga
teada, et kerjuse olid tapnud hoopis kaks vene talumeest, kes tahtsid süü
udmurtide kaela veeretada ning seepärast laibalt pea ja siseelundid eemaldasid.
Sel ajal, kui revolutsioonist räsitud Venemaa võitles
õigeusu kirikuga, elas udmurdi usund üle uut tõusu. Korraldati mitmeid
küsitlusi, milles selgus, et udmurdid pole sugugi oma paganlikke uskumusi
kõrvale heitnud. Taastati paganlikud palvused, millega läksid kaasa isegi
kohalikud vene talupojad ise, sest nende usk udmurtide võimesse vihma ja head
viljasaaki paluda oli väga suur.
No comments:
Post a Comment