Mõnda udmurtide ajaloost enne ja pärast
Kaasani vallutamist
Aado
Lintrop „Udmurdi usund“ (Tartu 2003)
Ananjino kultuur
Praeguste permi
rahvaste kauged esivanemad olid Ananjino kultuuri hõimud. Nad elasid varasel rauaajal
8.-7. saj eKr Kaama ja Vjatka jõgikonnas Belaja alamjooksul ja Volga
keskjooksul ning nende elatusaladeks olid küttimine, kalapüük, loomakasvatus ja
alepõllundus. Varase Ananjino kultuuri relvaleiud annavad märku kokkupuutest
lõunapoolsete rahvaste hõimudega. Seda ajajärku iseloomustavad ka loomi
kujutavad ehted ja esemed ehk permi loomaornamentika, millele võisid alguse panna
samuti lõunapoolsed rahvad. Selle kultuuri ajal tekkisid ka esimesed
neemiklinnuse tüüpi kindlustatud asulad. Ananjino kultuuris maeti inimesed
jõgede kallastele selili asendis ning jalgadega jõe poole, kusjuures esines
palju paarishaudu ja sageli ehitati haua peale ka puust hauamaja.
Abu Hamid
Al-Garnati märkmetest
1136. a mainis
araabia misjonär Al-Garnati teadaolevalt esimesena udmurte kirjasõnas. Ta
rääkis Bulgari piirkonnast, mida nimetatakse Aruks ja kus kütitakse kopraid,
kärpe ja oravaid. Paljude teadlaste arvates ongi kohanimes Aru ära tuntav
udmurtide üks etnonüüme ar. Aru
piirkonna elanikke kirjeldab Al-Garnati kui punase naha ja siniste silmade ning
valgete juustega inimesi. Bulgaaride mõju on udmurtide juures üsna tugev: eriti
hästi väljendavad seda usundiga seotud vulgarismid udmurdi keeles.
Kaasani
khaaniriik ja lõunaudmurdi hõimud
1438. a loodi
Kaasani khaaniriik, mille koosseisu jäid ka lõunapoolsed udmurdi hõimud. Vene
kroonikate andmetel oli selle riigi üheks osaks Ari/ Arski osastisvürstiriik,
kus valitsesid khaaniriigi poliitikat oluliselt mõjutanud udmurdi vürstid.
Hilisemate allikate järgi on arvatud, et muistendid Arskis elanud udmurtide
tsaarist peegeldavad hoopis mälestust ajast, mil osa udmurdi elanikkonnast oli
allutatud Arski tatarlastest või bulgaritest ülikutele. Khaaniriigi ajal jätkus
islami mõju udmurdi usundile: udmurdi keelde tuli sel ajajärgul hulgaliselt
tatari sõnu.
Varane vene mõju
põhjaudmurdi hõimudele
Põhjaudmurdi
hõimud sattusid üsna varakult Venemaa ja ristiusu mõjusfääri. 15. saj kujunes
Vjatka ülemjooksule vene asustusest vabariik, mis avaldas udmurdi hõimudele
poliitilist survet. Vastupanu ärahoidmiseks saatis suurvürst Ivan III tähtsamad
suurmaaomanikud ja kaupmehed Moskva vürstiriigi eri piirkondadesse. Kuigi neile
meestele anti peagi luba tagasi pöörduda, kasutas Venemaa neid oma huvides
sõjakäikudel ja ülestõusude mahasurumisel.
Udmurtide
massiline ristimine
1720ndatel algas
udmurtide aktiivne ristiusustamine ning Vjatka piiskopkonnas avati
spetsiaalseid koole ja ristiusu vastu võtnutele tehti mitmeid soodustusi. 1740ndatel
algas sihipärane misjonitegevus, mille puhul soodustused ja karistused olid
juba konkreetsemad. Muuhulgas korraldati vastristitud muulaste ümberasustamine,
et isoleerida neid ristimata kogukonnast. Vaatamata vastupanule kasvas
ristitute arv kiiresti. Udmurtide vastumeelsus ristiusu suhtes oli tõenäoliselt
peale rahvusliku identiteedi hoidmise tahte põhjustatud ka faktist, et muulaste
koormised olid võrreldes vene talupoegadega sel ajal väiksemad.
Multani kohtuasi
19. saj lõpus
toimunud Multani kohtuasi asetas udmurdid ja nende usundi hetkeks kogu Venemaa
tähelepanu tsentrisse ning leidis vastukaja ka Lääne suurlinnade ajalehtedes. 1892.
a leiti Vuž Multani küla lähedalt pea, kopsude ja südameta mehelaip ning kuna
varemgi oli liikunud jutte udmurtide inimohverdamisest, seati kahtluse alla ja
võeti kinni kohalikud ohvripapid. Nendest sündmustest said alguse
kohtuprotsessid, mis kestsid neli aastat. Tegelikult olid tapjateks vene talumehed,
kes inimohverduse lavastasid. Avalikkust ei jahmatanud niivõrd inimohverdamine,
vaid udmurtide usu ja traditsiooni alalhoidmine vaatamata tugevale venestamispoliitikale.
Nõukogude võimu
algaastad ja paganluse õitseng
Samal ajal kui
revolutsioonijärgne Venemaa võitles õigeusu kirikuga, elas udmurdi usund üle
uue tõusu ning seda kinnitas ka 1925. a korraldatud küsitluse religiooni osa.
Palvuste kõrgajaks arvatakse olevat aastaid 1921-22, mil leidis aset suur
näljahäda ja udmurdid äratasid oma traditsioonid taas julgemalt ellu.
Üllatavalt aktiivsed olid palvustest osa võtmise juures kohalikud vene
talupojad, kes uskusid udmurtide võimesse vihma ja head viljasaaki paluda.
Stalinistlikud
kolmekümnendad ja SRVT kohtuasi
Kollektiviseerimisega
kaasnes uus suhtumine eeskätt loomade ohverdamisse. Vastuvõetud otsuse järgi
oli loomade tapmine ohverdamise eesmärgil kategooriliselt keelatud ning see
võrdustati kolhoosi kahjustamisega. Ohvripapid kuulutati lõpuks rahvavaenlasteks
ja neid hakati represseerima. Represseeriti ka noort udmurdi intelligentsi: juba
SVRT (Soomesugu Rahvaste Vabastamise Liit) kohtuasjas mõisteti süüdi 28
haritlast, ning selle aluseks oli vaid Kuzebai Gerdi käigud Soome saatkonda eesmärgiga
vahendada udmurdi kultuuri. Kokku tapeti sarnaste süüdistustega 106 udmurdi
haritlast ning paljud saadeti sunnitööle. Mitmed uurimisvaldkonnad, sealhulgas
ka rahvausundi uurimine, suleti ning 30 aasta vältel ei ilmunud ühtegi
arvestatavat udmurtide vaimuelu käsitlevat uurimust.
Veidi põhjapoolsetest rahvastest
*Walter
Kolarz „Russia and her colonies“ (lk 62-64)
Nõukogude Liidu ja
Venemaa niinimetatud jõupingutusi põhjapiirkonnas ei saa kindlasti eitada. Statistika
järgi on rajatud 500 kooli, sealhulgas 100 gümnaasiumit. Igal rahvuslikul
piirkonnal on oma raamatukogud ja kultuurimajad ning kõigil on võimalus oma
lapsi tehnikumidesse edasi õppima saata. Samuti on rahvuslike piirkondande
pealinnades olemas ka oma teater. Seega kultuur neis piirkondades eksisteerib,
kuid sageli on see nõukogulikult kallutatud. Koolid on peamiseks venestamise
objektiks, sest kuigi on olemas ka rahvuslikud koolid, toimub üleminek vene
õppekavale juba neljandas klassis ning sellele eelnevad kolm aastat ei taga
õpilastele oma emakeeles ammendavat haridust, sest puudu jääb nii õpetajatest
kui vastavast kirjandusest.
Põhjapiirkonna
rahvad on nii väikesed, et isegi vene tööjõu mõõdukas sissetoomine võib nende
arvu veel negatiivsemalt mõjutada. Ohtlikult vähenevad arvud ei ole veel siiani
pannud Venemaa valitsust põhjarahvastega seotud arenguplaane täide viima. Seega
jääb vaid oodata, kuni sealsed rahvad kas hääbuvad või täielikult
assimileeruvad.
No comments:
Post a Comment