Tarehaldjas ja teised hoonetes elavad
üleloomulikud olendid
Aado Lintrop „Udmurdi usund“ (Tartu 2003)
Aado Lintrop „Udmurdi usund“ (Tartu 2003)
Tarehaldjas
Tarehaldjas (kutsutakse
korka kuzo’ks – „majaisand“ ja vižul kuzo’ks – „põrandaalune isand“,
Glazovi maakonnas ka susetka) elab
ahju või põranda all ja ka ahjupealsel. Ta ilmuvat inimestele harva ning tema
nägemine ennustavat halba. Tarehaldjat on ette kujutatud pahupidi kasukat
kandva vana mehena, lõunaudmurtidel ka valgetes riietes vanamehena. Üldiselt
usuti, et kui tarehaldjas vihastas, piinas ta inimesi luupainajana, ajas neil
öösel juuksed ja habeme sassi ning takistas tööde edenemist. Ka ei jäetud
väikesi lapsi tuppa üksi, kartuses, et haldjas võib lapse ära vahetada.
Kaama-taguste udmurtide
järgi võisid tarehaldjad olla nii mees- kui naissoost ning see tunti ära
vastavalt kas kirvehoopide või värtna vurina kostumisele. Meessoost tarehaldjat
peeti paremaks, sest see pidi tagama pererahvale edukad toimetamised ja hea
läbisaamise. Kaama-tagused udmurdid kujutasid tarehaldjat sageli maokujulisena
ning selle all mõeldi arvatavasti nastikut.
Tarehaldjale
ohverdamine
Tarehaldjat tuli tema
vihastumise korral ohvriga lepitada. Harilikult oli ohvriloomaks must lammas
(sügiseti ka hani või part), kes tapeti keldris, ning selle sooritas peremees
alati oma pere juuresolekul, sest ohvritoite ei tohtinud võõrastele anda.
Ohverdatud looma luud ja veri pandi keldrisse kaevatud auku. Peale tarehaldja
vihastumise ära hoidmise ohverdati talle ka uude majja elama asudes. Oletatakse,
et tarehaldjaga seotud kombestik võib olla kujunenud maahaldja kultusest ning
seda kinnitab näiteks Kaama-taguste udmurtide tava uude majja asudes vanast
kodukohast mulda kaasa võtta ja vastavate ütlustega tarehaldjas uude kohta
meelitada.
Karu ja keldri oinas
Glazovi maakonna
udmurtide järgi elas tares põranda all peale tarehaldja veel teinegi haldjas, gondir („karu“), kel oli kombeks
vähendada keldrisse pandud toidutagavarasid. Kaama-taguste udmurtide juures on levinud
ka mütoloogiline olend gulbec taka
(„keldri oinas“), kellele ohverdatakse uude majja kolides keldris must oinas.
Ohvrilooma lihast keedetakse suppi, mida võivad süüa ainult uude majja kolijad,
ja tema luud põletatakse ahjus. Baškiirias elavatel udmurtidel on tarehaldjale
toodud ohvri gulbec taka nimetus
tõusnud lausa iseseisva mütoloogilise tegelasena tarehaldja kõrvale ning
väidetavalt peeti teda kui haiguste põhjustajat korka kuzo’st veelgi kardetavamaks olendiks.
Tallihaldjas
Tallihaldjas (gid kuzo, gid ut’is või gid murt) elas Glazovi maakonna
udmurtide arvates tallis ning hoolitses endale meeldivate hobuste eest ja
väsitas neid, kes talle ei meeldinud. Mõnel pool väidetakse tallihaldjat olevat
väike taadike või räägiti, et ta ilmuvat karuna või jätvat karu jälgi. Tallihaldjat
arvati ilmuvat ka väikese looma või mao kujul, kelle nägemise puhul pidi nägija
kari kängu jääma ning selleks mindi talli kavatsuslikult häält tekitades.
Sügisel ohverdati tallihaldjale leiba, putru ja valge hani, kusjuures
ohvrilinnu luud ja liha ohverdati katuseposti kõrval asuvasse auku. Erinevates
piirkondades ohverdati teatud loomadele sageli kindlaid ohvriloomi, näiteks
toodi mõnel pool varsa eest kalaohver ning Birski maakonna udmurdid ohverdasid
haigestunud lehmale metsise ja haigestunud hobusele haugipaari. Tallihaldjale
ohverdati kevadel enamasti vaid tõotusohver, sügisel aga must lammas just nagu
tarehaldjate puhul.
Saunahaldjas ja vožo
Saunahaldjas (munco kuzo, munco murt või tödi murt – „saunaisand, valge inimene“)
elas sauna kõige pimedamas nurgas ning nägi välja nagu pikk keskealine mees
valge särgi ja ühe silmaga. Lõunaudmurdi aladel kujutati teda aga pigem väikese
karvase kääbusena. Saunahaldjal oli kombeks rääkida ja nutta nagu sülelaps ning
ta ilmus inimestele vaid enne õnnetust ning seepärast tuli ka tema puhul sauna
sisenedes häält teha, et teda ära peletada. Kuna saunahaldjal oli kombeks
riideid ära peita või sõlme ajada, ei tohtinud üksi sauna minna ja tarehaldjale
sarnaselt võis ta ka lapsi ära vahetada. Mõnel pool arvati, et saunas elab veel
teisigi vaime, kes saunas ja teistes maha jäetud hoonetes tantsivad. Kuna
Põhja-Udmurtias nimetati neid üleloomulikke olendeid vožo’deks, puudubki saunahaldja ja vožo vahel selge piir.
Rehehaldjas ja vožo
Põhjaudmurtidel oli
veel ka rehehaldjas obin murt,
kellele nad sügiseti rehes ohverdasid. Tegelikult on sügisel rehes ohverdatud
ka piirkondades, kus rehehaldjat ei tuntud. Mõnel pool on arvatud, et rehes
tegutsevad ka vožo’d. Rehehaldja
välimuse kohta teateid paraku pole.
No comments:
Post a Comment